9e83956c5486ac8a4dbab13942035962

6b76acd05e18497c057639489560887e

bff3089556dc0f068d62fecb7a1fe0b1

d05b63b6578383b74f89f47a994168fd

34385b3706383b67e3189dccf189e608

802e0afa3f8cec82459401b3fc8cbfbf

f3f202958aecc3d5761da90b7fc51350

a900c542a0cac4dbaf21dc8801731c39

כל החדשות

הודעות אחרונות

כל החדשות

כל ההודעות

דפוסי תזונה בריאים להפחתת סיכון של דמנציה

פברואר 20, 2018
brain food

המועצה הבין-לאומית לבריאות המוח של איגוד הגימלאים האמריקאי  יחד עם איגוד הגימלאים הבריטי כינסה ועדת מומחים מרחבי העולם, לבחון את הראיות להשפעת הרגלי תזונה על בריאות המוח בקרב אנשים בני חמישים ומעלה. דו"ח הוועדה, שהשתתף בחיבורה פרופ' אהרון טרואןמהמכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, מסכם קונצנזוס מומחים בדבר חשיבות דפוסי תזונה בריאים להפחתת סיכון של דמנציה.

אף שנחוצים מחקרים נוספים בתחום ובכלל זה עוד מחקרים קליניים מבוקרים רחבי היקף, הראיות מעידות בבירור שתזונה משפיעה על בריאות המוח. המסקנות העיקריות הינן שתזונה המיטיבה עם הלב מיטיבה גם עם המוח: מצבים תלוי תזונה כגון יתר כולסטרול, יתר לחץ דם וסוכרת מסכנים את בריאות המוח כמו גם את בריאות הלב. לכן תזונה בריאה ללב טובה גם למוח. ניתן ליהנות משיפור בבריאות עם מעבר לתזונה בריאה בכל גיל, אבל עדיף מוקדם ממאוחר. התזונה המערבית הטיפוסית, עתירת קלוריות, סוכר, מלח ושומן אינה בריאה למוח.

אין מזון יחידי שטוב למוח – הדפוס של תזונה בריאה המשלבת מזונות שונים עתירי נוטריינטים היא שככל הנראה קובעת את ההשפעה הבריאותית. תזונה המתבססת בעיקר על צמחים ועשירה במגוון רחב של ירקות ופירות, ובפרט עלים ירוקים ותותים, קשורה בבריאות מוח טובה יותר. גם לצריכה של דגים ומאכלי ים אחרים יש קשר לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר, יתכן בשל היותם מקור טוב לחומצות שומן מסוג אומגה-שלוש. מאידך, מחקרים רבים מלמדים על קשר בין חומצות שומן רוויות על ירידה קוגניטיבית.  צריכה מוגברת של מלח (נתרן) יכולה לגרום לתר לחץ דם. בגלל שיתר לחץ דם הוא גורם סיכון מרכזי לשבץ מוחי, ושבץ ופגיעה במחזור הדם במוח הם מלווים לעיתים בפגיעה קוגניטיבית, צריכה מוגברת של מלח מסכנת גם את בריאות המוח. גם צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת את בריאות המוח.

הדו"ח התפרסם ב-30 בינואר באתר ה-GCBH ובכתב העת של ה-AARP  המופץ ל-38 מיליון מנויים.

ניתן לראות את הדו"ח המלא המלווה בהמלצות תזונה פרקטיות בקישור


 

https://www.aarp.org/health/brain-health/global-council-on-brain-health/nutrition/?intcmp=HEA-BH-GCBH-REPORTS