check
חדשים באוניברסיטה: רפתנות הלכה ומעשה, כדורגל דרום אמריקאי, גידול קנאביס רפואי ועוד | האוניברסיטה העברית בירושלים

חדשים באוניברסיטה: רפתנות הלכה ומעשה, כדורגל דרום אמריקאי, גידול קנאביס רפואי ועוד

7 אוקטובר, 2021
messi. zesan H., unsplash

cows. Stijn te Strake, unsplash

הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה. סמית, בקמפוס רחובות של האוניברסיטה העברית, בשיתוף עם התאחדות מגדלי הבקר, תשיק בנובמבר הקרוב תוכנית לימודים ייחודית בשם "רפתנות הלכה ומעשה" ללימוד מקצועות הרפת (הרישום לתוכנית בעיצומו). המטרה בעיקרה היא להכשיר את רפתני העתיד, ולאפשר היכרות מעמיקה ורכישת ידע במגוון מקצועות הרפת, תוך קבלת כלים להתמודדות עם סוגיות ממשקיות ברפת המודרנית.

התוכנית מיועדת לעוסקים בפועל ברפתנות ולאלו העתידים לעסוק במקצועות הרפת, המעוניינים לבסס ולהרחיב את הידע בתחום, כהכשרה ולטובת תפקידים ברפת השיתופית או המשפחתית. היא תועבר על ידי מיטב מרצי הפקולטה לחקלאות וטובי המומחים באוניברסיטה העברית. על הריכוז האקדמי של התוכנית אחראים פרופ' צביקה רוט, פרופ' ליאור דוד ודר' גבי עדין ועל הריכוז המקצועי אחראי דר' יניב לבון. למסיימי התוכנית תוענק תעודה מטעם האוניברסיטה העברית, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה. התעודה תאפשר בעתיד כניסה ישירה לקורס מתקדם למנהלי רפת, אף הוא מתקיים בפקולטה לחקלאות.

תוכנית לימודים בהיקף של 900 שעות לימוד וכוללת הרצאות, סיורים, מעבדות ועבודת גמר. התוכנית נפרשת על פני ארבעה סמסטרים, אשר ימשכו על פני שנתיים אקדמאיות בלבד. בשנה ראשונה ילמדו בעיקר מקצועות בסיס ומבואות כגון, מתמטיקה, סטטיסטיקה, מבוא לכלכלה, מבוא לכימיה, ביולוגיה של התא, אנטומיה ופיסיולוגיה של בע"ח, גנטיקה וטיפוח, עקרונות התזונה ועוד. השנה השנייה תוקדש ללימודי רפת הלכה ומעשה ובכלל זה קורסים במזונות והזנה, ייצור חלב, גידול נכון, ממשק חליבה ובריאות העטין, רבייה, מבוא לתורת החיסון, מחלות ובריאות העדר, וגורמי סביבה. בנוסף, יעשו הכרות ותרגול של תוכנות ניהול ברפת.

canabis. by weed photos, unsplash

כמו כן, בשנה"ל הקרובה תחל תוכנית לימודים חדשה לקידום החקלאות, החדשנות והיזמות בתחום הקנאביס בארץ בעולם, תיפתח בשנה"ל הבאה בקמפוס רחובות באוניברסיטה העברית, בשם "קנאביס רפואי From Seeds to Needs". הקורס מיועד לעוסקים בפועל בתחום הקנאביס ולאלו הרוצים לעסוק בתחום ולהרחיב את ידיעותיהם - בעלי תואר ראשון ממוסד אקדמי העובדים בחקלאות, יזמים, אגרונומים, סטודנטים בוגרי מדעי החקלאות ועוד. התוכנית מהווה מבוא לידע מעשי להכשרה לעבודה בשוק הקנאביס העולמי, כולל היבטים של יזמות ופיתוח עסקי. למסיימי התוכנית תוענק תעודה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט ה. סמית, המדור ללימודי חוץ.

תוכנית הלימודים מכילה בתוכה תשעה קורסים בהיקף של 160 שעות לימוד, שבה הסטודנטים ילמדו את כל שרשרת הגידול והייצור של צמח הקנאביס ומוצריו, החל משלב הגנטיקה ועד לשלב פיתוח המוצר ושיווק ללקוח הקצה. השיעורים יכללו הוראה, סיורים ופרויקט גמר בחשיפה לחברות פעילות בתחום. הסטודנטים ירכשו את הידע המדעי הנדרש, את הצד החקלאי, העסקי, הרגולטורי והכלכלי. על הריכוז האקדמי של התוכנית הופקד פרופ' זהר כרם, פרופסור למדעי המזון, מומחה בזיהוי חומרים מהצומח ואפיון פעילותם בגוף האדם, המכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה, מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה, כשעל הריכוז המקצועי הופקד ד"ר תמיר גדו.

בסמסטר א' ייפתח קורס חדש בשם ״הקונפליקט היהודי ערבי בראי התיאוריה וההתנסות״, במחלקה למדע המדינה ובהובלת ד״ר רוני פורת, המיועד לסטודנטיות וסטודנטים מהחברה היהודית והפלסטינית המעוניינים להכיר את נרטיב ״האחר״. הקורס פותח על-ידי ביה"ס לשלום בנווה שלום ומתקיים בשלל קמפוסים ברחבי הארץ מזה 30 שנה, וכעת מגיע לאוניברסיטה העברית. את המפגשים בקורס ינהלו שני מנחים מוסמכים מביה"ס לשלום בנווה שלום, יהודייה ופלסטיני. במהלך השיעורים ייפגשו הסטודנטים אחת לשבוע לסדנה התנסותית בת שעה וחצי, וינהלו דיאלוג על כל נושא שמעסיק או מטריד אותם הקשור לקונפליקט היהודי-פלסטיני. את השיח ניתן לקיים בעברית או ערבית, בהתאם לרצון הסטודנטים.

כדי להתקבל לקורס, הסטודנטים יעברו תהליך מיון, על מנת להבטיח שהקבוצה תורכב ממספר שווה של יהודים ופלסטינים. הקורס פתוח לסטודנטים לבוגר מכל החוגים. סטודנט שהתקבל לקורס מתחייב להגיע לשיעורים, וכן יתבקש לנהל יומן לאורך הקורס, בו יתעד את המחשבות והרגשות שלו. הקורס יכלול עבודת סיום.

messi. zesan H., unsplashבאותו סמסטר ייפתח גם סמינר מוסמך חדש על כדורגל דרום אמריקאי, בחוג ללימודים ספרדיים ולטינו-אמריקניים ובהובלת ד"ר קלאודיה קדר, בשם "כדורגל באמריקה הלטינית - לא רק ספורט". בסמינר ייבחן המקום של הכדורגל המקצועי והחובבני בהיסטוריה ובחברה של אמריקה הלטינית. הסטודנטים ילמדו באיזה אופן מועדוני הכדורגל הגדולים אך גם השכונתיים, ואף הדינמיקה שמתרחשת באצטדיונים (גם על המגרש וגם ביציעים), משקפים ובה בעת מעצבים את הזהות ואת הגאווה הלאומית. כמו כן, יעלו לדיון השאלות: האם האלימות בקרב חלק מהאוהדים קשורה לבעיות כלכליות, האם הכדורגל הוא "אופיום להמונים" ו/או כלי בידי פוליטקאים/יות, והאם פלה, מראדונה ומסי משמשים מודל עבור רבים ואם כן, איזה סוג של מודל?

פרסום בתקשורת: ynet, ערוץ 7, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה,