check
מחקר חושף פרטים חדשים על החיידקים הטורפים שמטהרים לנו את המים | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חושף פרטים חדשים על החיידקים הטורפים שמטהרים לנו את המים

25 אוקטובר, 2021
מכון טיהור מים. Ivan Bandura, unsplash

חוקרים מהאוניברסיטה העברית חשפו את מערכות היחסים בין חיידקים טורפים וחיידקים אחרים שנמצאים במכוני טיהור מים, וגילו תהליכים המשפיעים על אוכלוסיות החיידקים שלא היו ידועים עד כה

דוגמה למכון לטיהור מים. Ivan Bandura, unsplash

מה אנחנו יודעים על טריפה? לטורפים חשיבות גדולה במערכות אקולוגיות. טריפה תורמת למגוון מינים, ליציבות המערכת האקולוגית ועוד. הידע על חשיבות יחסי טורף-נטרף נובע ממחקרים רבים באקולוגיה ומבוסס על מחקרים בבעלי חיים. אך מה חשיבותה ביחסים בין חיידקים וכיצד זה קשור למערכות טיהור המים?

אדוארד יורקביץמחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה בכתב-עת המדעי ''Nature Communications'', נעשה בהובלת פרופ' אדוארד יורקביץ מהמחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה, המכון למדעי הסביבה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, בוחן את השפעת אוכלוסיות חיידקים טורפים על החיידקים האחרים ומנסה לענות על שאלות בסיסיות כגון: כמה טורפים נמצאים בסביבה וכמה הם מגוונים? מיהם החיידקים הנטרפים ע"י הסוגים השונים של הטורפים? מה הדינמיקה של יחסי טורף-נטרף במערכות אלה? המחקר חשף מגוון גדול של טורפים שלא היה ידוע עד כה ומיפה את יחסי הטריפה בין הטורפים לאוכלוסיות הנטרפות. מה חשיבותו של מחקר בסיסי בנושא זה להשבת מים מזוהמים?

החוקרים עסקו בחיידקים הנמצאים במערכות להשבת מים, תהליך במסגרתו לוקחים מים מזוהמים והופכים אותם לראויים לשימוש חוזר. בישראל, תהליך זה נפוץ מאוד וכ-90% ממי הביוב מושבים ומשמשים בעיקר לחקלאות. עיקר הפעילות של טיהור המים, נעשית על ידי אוכלוסיות מגוונות מאד של חיידקים.

החוקרים אספו דגימות במפעלים שונים לטיהור מים לאורך שנה שלמה. תוצאות המחקר היו מפתיעות - נמצא מגוון הרבה יותר גדול  של חיידקים טורפים, מהמגוון שהיה ידוע עד כה. נקבע גם כי ריכוז הטורפים יחסית לכלל אוכלוסיות החיידקים הינו די קבוע, הן במפעלים השונים והן במהלך השנה. בעזרת שיטת סימון ייחודית של הטורפים, סיווגו החוקרים צמדי טורף-נטרף והצליחו לזהות אותם. דבר זה אפשר לגלות שהאוכלוסיות השונות של טורפים מתחלפות בהתאם לעונות ולזמינות טרפיהם. גילוי משמעותי נוסף הוא כי רוב החיידקים שנטרפים שייכים לקבוצות חיידקים דומיננטיות ולא היה ידוע עד כה כי הם נטרפים על ידי חיידקים אחרים. המחקר חושף כי טריפה בין חיידקים היא תופעה אינטגרלית וחשובה של תהליך השבת המים, שלא הייתה ידועה עד כה.

פרופ' יורקביץ' אמר על ההשלכות שעשויות להיות למחקר על תהליכי טיהור מים: ''התהליך מערב אוכלוסיות רבות ושונות של חיידקים שמשפיעות האחת על השנייה. יחסי הגומלין (אינטראקציות) בין החיידקים לרוב מובנים באופן חלקי בלבד, וביניהן אינטראקציות של טריפה, כלומר כאשר חיידקים 'אוכלים' חיידקים אחרים. קיים קושי רב לחקור טריפה בין חיידקים בסביבה. במחקר גילינו תהליכים המשפיעים על אוכלוסיות החיידקים שלא היו ידועים עד כה. המחקר גם חשף את חשיבותה של טריפה בין חיידקים בתהליך טיהור שופכים, הבנה שעשויה להוביל לפיתוחים חדשים וטכנולוגיות יעילות יותר בהשבת מים ותחומים נוספים".

לפרסום המדעי: https://www.nature.com/articles/s41467-021-25824-9