check
החוקר שמגייס את אור השמש למאבק בפטריות רעילות | ד"ר שי קובו | הפקולטה לחקלאות מזון וסביבה

החוקר שמגייס את אור השמש למאבק בפטריות רעילות | ד"ר שי קובו

hujicast.jpg

הסכת האוניברסיטה העברית

פטריות - ממלכה מפוארת בטבע (הפטריה דומה לאנשים יותר מאשר לחיידקים) וכזו שברובה עדיין מסתורית עבורנו; מעריכים שיש בין חמישה לעשרה מיליון מיני פטריות בטבע. אנחנו מכירים רק שבריר קטן.

הפרק הזה לא יעסוק בפטריות מאכל וגם בלא פטריות הזיה, אלא בפטריות פתוגניות בחקלאות. יותר ממחצית מחלות הצמחים נגרמות על ידי פטריות, שיכולות לשרוד חשיפה לחומרים רעילים ואף לפתח עמידות. יריב מורכב.

ד''ר שי קובו, ראש המחלקה לצמחים ומיקרוביולוגיה בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה, מפתח חומרי הדברה המבוססים על פגיעה ממוקדת בכרומוזומים של פטריות פתוגניות. הוא מתרכז בפטריות הפוגעות בחיטה ובשעורה, במנגו ובעגבניות. החזון שלו הוא למצוא טריקים חדשים למאבק בפטריות. ביולוגיה חדשה, אם תרצו.

כמי שהגיע לחקלאות ולפטריות דווקא מחקר הסרטן (ואף מוצא מקבילות בין הפטריה לגידול הסרטני), ד"ר קובו חושב מחוץ לקופסה: במלחמתו בפטריה בשם "פוסריום מנגיפרה", שעפה באוויר, חודרת לניצני פריחת המנגו ופוגעת בפירות. הוא מנסה לגייס לצידנו את לא פחות מאשר השמש: מכיוון שהנבג עף ברוח ולכן חשוף לשמש, קובו מנסה למצוא דרך להגדיל את הרגישות שלו ל-UV. מחשבה יפה.
שוחחנו על הגנטיקה של הפטריות ועל פיתוח חומרי הדברה ממוקדים נגד התפטיר - צורת גידול של פטריה שלו תכונות של יצור רב תאי, כמונו. לתפטיר יש "מוח" והוא יכול להתמיין לסטרוקטורות שונות. אורגניזם משוכלל מאין כמותו.